Školstvo hľadá nový príbeh

Autor: Igor André | 16.2.2015 o 21:23 | Karma článku: 8,03 | Prečítané:  1183x

 

„Ferihu, Ferihu, Ferihu!“, skandujú prevažne rómske deti navštevujúce môj filmový krúžok. Nevyhovel som im, ale ani som sa nedozvedel, v čom je Feriha lepšia ako rozprávka Doba ľadová. Keď sa prechádzam počítačovou miestnosťou, dobrá polovica žiakov vyhľadáva videá a fotky svojich telenovelových hrdinov a hrdiniek. Ďalšia, o niečo šikovnejšia polovica, si už svojpomocne umiestnila jednu zo stoviek podobizní týchto postáv ako svoju facebookovú profilovú fotku. V obci sa v januári narodilo niekoľko Emirov a Feríh. O čom to všetko vypovedá? Aj keď by si to zaslúžilo hlbšiu etnograficko-sociologicko-psychologickú analýzu (ktorá však nie je v kapacitách autora článku), s určitosťou vieme povedať, že telenovelový príbeh, v tomto prípade Feriha, má nesmiernu silu vťahovať do svojho deja deti a rodičov z marginalizovaných rómskych komunít. Následne formuje ich myslenia a konanie v reálnom svete. Magická sila príbehu však v žiadnom prípade nie je ohraničená segregovaným rómskym getom. Príbehy sú rámce, v ktorých sa odohráva život každého z nás.    

Od septembra 2014 som zapojený v programe Teach for Slovakia ako učiteľ na základnej škole v Nálepkove, dedine na južnom Spiši. Je to z drvivej časti škola zložená zo žiakov z chudobného prostredia, čo má za následok existenciu podobných javov, aké vo svojom notoricky známom liste opísali dve učiteľky z Dobšinej. Problém motivácie sa učiť je však skôr všeobecný a vôbec sa nevzťahuje iba na deti z prostredia medzigeneračnej chudoby.

Tak sa zdá, že nastáva doba, kedy si začneme uvedomovať, že vzdelávanie a vzdelanie nie je technokratická otázka umiestňovania absolventov na trh práce a následné meranie rastu alebo úbytku HDP. Vzdelávanie, rovnako ako ekonómia boli vždy normatívne (v tejto súvislosti odporúčam vynikajúcu knihu Tomáša Sedláčka Ekonómia dobra a zla), len sme si to akosi nechceli priznať alebo málo uvedomovali. Možno sa v blízkej dobe dočkáme, že moderátor politickej diskusie položí hosťom bazálne otázky: A prečo, pán minister? Prečo by viacej študentov malo vidieť zmysel v hlásení sa na technické a prírodovedné odbory? Prečo by mali chcieť viacej zarábať? Prečo by mala životná úroveň stále rásť? Možno tak nakoniec dospejeme k iným odpovediam, než aké sú dnes považované za samozrejmé. Možno sa diskurz preklopí od „defaultného módu“ zvyšovania zárobkov a životnej úrovne ako základného zmyslu vzdelávaniu ku otázke zmyslu práce a vzťahu jednotlivca a rodiny k celku spoločnosti.

Motivácia žiakov sa učiť je sýtená zmyslom a zmysel sa rodí cez vťahovanie do príbehu. Zdá sa, že industriálno-modernistický metanaratív (fungujúci najmä v mysliach politikov) o tom, že vzdelanie je kľúčové pre budúce uplatnenie na trhu práce, a teda aj pre výšku zárobku, definitívne dosluhuje. Postmoderná doba, v ktorej už žijeme minimálne jednu dekádu, síce zmietla všetky veľké príbehy, ale jeden je stále s nami – chceme, aby svet zajtrajška bol v niečom lepší, aby bolo menej vojen, menej utrpenia, menej chudoby. Nemali by sme preto náš vzdelávací metanaratív prestavať príbehmi, ktoré dávajú za príklad ľudí, ktorých primárnym cieľom vzdelávania nebol a nie je zárobok a výška ich životnej úrovne, ale služba širšej spoločnosti? Ak áno, tak premýšľajme nad tým, akými príbehmi zasiahnuť naše deti, aby ich motivácia učiť sa v postmodernom prostredí bola prinajmenšom taká silná, ako motivácia niektorých rodičov pomenúvať svoje deti podľa hrdinov telenovelových príbehov.  

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.


Už ste čítali?